Průřez Leteckým dnem 2018, kdy na hlavní ploše probíhalo modelářské dopoledne, letecká vystoupení skupin GWFC – 1. světová válka (8 modelů), WWII – druhá světová válka (9 modelů), legendárního amerického bombardéru B-17 Flying Fortress Jiřího Petra, legendy mezi bitevními vrtulníky Mil Mi-24 V Hind E v turbínovém provedení s funkčními raketami a pyrotechnikou Kamila Šimona, dále druhoválečných maket letounů Supermarine Spitfire MK Vb Luďka Mrkvici, de Havilland DH.82 Tiger Moth Pavla Mlýnka, P47 -Thunderbolt Radka Ráji, skvělé aerovleky v podání Jarka Vévody a Petra Lužného (vlečný Savage Bobber - glider WWS1 SALAMANDRA - rozpětí 6 metrů) a dalších. Současně probíhaly statické ukázky a pojezdy modelů Radima Králíka, například proudového letounu amerického letectva F-86 SABRE v turbínovém provedení v měřítku 1:3, A-10 Thunderbolt II WARTHOG se dvěma turbínami P-20SX, turbovrtulového letounu TUCANO-WREN a makety vrtulníku SEAHAWK HSL-49. Dopolední vystoupení byla proložena dvěma vystoupeními vynikajícího českého show-pilota Jiřího Jarolímka s třímetrovým akrobatickým modelem SU-29. Souběžně s touto produkcí byla návštěvníkům k dispozici i klasická modelářská plocha, kde byly po celý den prezentovány letové i statické ukázky modelů vrtulníků, letadel, dronů a FPV copter.
183 Photos
V sobotu 19.10.2019 se konala soutěž v Olomouci, byla to poslední letošní soutěž pod hlavičkou SAM 78 a jen elektrické kategorie. Pořadatelem byl Karel Kotrla a organizačně soutěž řídil Franta Machač. Olomouc nás přivítala ne moc letovým počasím, mlha, dohlednost cca 5 km a oblačnost v 50ti metrech, tak na začátku soutěže zbylo dost času na pokec. Mezitím proběhla registrace. Po desáté hodině udělal Franta zkušebního chrousta a nevypadalo to až tak špatně, oblačnost se začala zvedat. Začalo se létat kategorii E 30 se zkráceným motorovým časem. Tato kategorie se létá hromadným startem což se ukázalo, že by se tak mohli odlétat i ostatní kategorie. Čtyřstovky se létaly na 30 sekund motoru a ELOT na 10 sekund. Bylo neuvěřitelné jak modely z nevelké výšky na hranici viditelnosti výborně létaly. Bylo i dosaženo několika maxim. Kdo to neviděl tak tomu nemůže věřit, že se dá vůbec v takovém počasí létat. Bylo nádherně vidět jak má kdo model v ruce, kdy se sebemenší chybička hned projevila. Okolo třinácté hodiny se objevila i modrá obloha, akorát se muselo dávat pozor na cáry oblačnosti, které sem tam zakrývaly létající modely a to se létaly kategorie ALOT a Elektrorubber. Tyto kategorie se létaly už volně bez hromadného startu. Po čtrnácté hodině byla soutěž dolétána. Létání kategorii 400 a ELOT hromadným startem je možnou cestou jak tyto kategorie létat. Stačí jeden časoměřič na deset soutěžících, kratší motorové časy tím pádem i lepší kontrola jestli si někdo pomáhá motorem a nakonec výborná zábava. Já jsem na této soutěži nelétal, byl jsem pozorovatelem a časoměřičem. Na tuto soutěž jsem jel z důvodů setkání s Petrem Podvalou skrz konání mistrovství ČR historiků v Holešově. Závěrem bych hodnotil soutěž za velmi vydařenou, i když bylo počasí proti. Zdeněk Hanáček
46 Photos